| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Biggles
Registrerad: 03 Apr 2008 Inlägg: 21 Från: Trelleborg
|
Skrivet: Tor Apr 03, 2008 9:46 Ämne: 308... Problem och Trim (allt i ett :-) ) |
|
|
Tjena, här kommer mitt första inlägg i forumet:
Har haft min 308 Turbo P+ i snart 7 veckor (tog en av bilarna de had hemma vid premiären). Har redan haft bilen på verkstaden då jag ett par gånger per vecka inte kunde låsa bilen. Nu har bilen fått ny låsgrunka så förmodligen är problemet löst nu.
Verkstaden i Trelleborg skötte sig bra som vanligt
Kan tipsa intresserade om att Racimax erbjuder trim till 308 turbo för 4800:-. Boxen måste dock till Märsta för omprogrammering och sen ska bilen ge runt 185 kusar. Tänk på att drivlinegarantin blir värdelös vid denna typ av åtgärder!
I övrigt så är bilen en dröm att köra jfrt med min gamla 307 SW... Betydligt bättre drag, bättre komfort, bättre vägegenskaper och tystare!
Sen är det ju det där med kvaliteten... vi får se hur det utvecklar sig |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Morbidio Senior

Registrerad: 11 Maj 2004 Inlägg: 11746

|
Skrivet: Tor Apr 03, 2008 10:21 Ämne: |
|
|
Ny modell = barnsjukdomar. _________________ Peugeot Sport Club
Joakim Karlsson #1102
| Till överst på sidan |
|
 |
Peter Igelhammar Crew

Registrerad: 27 Mar 2003 Inlägg: 27265 Från: Halmstad

|
Skrivet: Tor Apr 03, 2008 20:20 Ämne: |
|
|
Så blev den rejält mkt piggare med 35 häst till eller det förstörde det fina registret? Den kommer ju snällt efter 2000rpm annars. _________________ Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
900 Turbo 95a Brun/vit... 180 trötta
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kristian Senior

Registrerad: 07 Apr 2003 Inlägg: 6439 Från: Bromma
|
Skrivet: Tor Apr 03, 2008 21:09 Ämne: |
|
|
| Morbidio skrev: | | Ny modell = barnsjukdomar. |
Ny i Sverige ja.... Frankrike har den ju funnits nästan ett helt år om jag inte minns fel. Men det är som du säger, det tar ett tag att samla ihop vanliga fel innan man tar tag i problemet och gör något åt det. Tror dock inte att låsdetaljer förändrats märkvärt från 307. Antingen är det en slump att det pajat eller så har det vart ett vanligt fel på 307 med.
Bara mina tankar i det hela _________________ Volkswagen Golf Variant TSI 160
Det var jag som startade Oh-happy-day-tråd-hysterin" |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Wångö

Registrerad: 19 Feb 2007 Inlägg: 216 Från: Nässjö
|
Skrivet: Tor Apr 03, 2008 21:56 Ämne: |
|
|
men dedär med lås verkar vara ganska vanligt hos peugeot. jag har själv haft problem med det. mne ficklåskistan bytt o så funka de igen..men som sagt vanligt?! _________________ 207 XS 1.6 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Biggles
|
Skrivet: Tor Apr 03, 2008 22:20 Ämne: |
|
|
Enligt mekaren (eller Teknikern...) så verkade det vara en ny låstyp på 308. Jag hade alltså problem med själva nyckeln och inte med fjärrkontrollen, som frugan lagt beslag på.
En av de saker jag vill ha reda på innan någon programvarumodifiering görs är om t ex det jämna vridet mellan 1440 och 4200 RPM förändras. Det får absolut inte bli sämre! Intressant i sammanhanget är att i Danmark kan man få en 1.6 turbo, 174 hkr, 240 nm... Alltså samma motor, samma vrid men med fler hästar. Allt talar för att det handlar om en programvaruskillnad. Håller på att kolla lite med Pegått Danmark om ifall det är samma motor i grunden. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kristian Senior

|
Skrivet: Tor Apr 03, 2008 22:31 Ämne: |
|
|
| Biggles skrev: | Enligt mekaren (eller Teknikern...) så verkade det vara en ny låstyp på 308. Jag hade alltså problem med själva nyckeln och inte med fjärrkontrollen, som frugan lagt beslag på.
En av de saker jag vill ha reda på innan någon programvarumodifiering görs är om t ex det jämna vridet mellan 1440 och 4200 RPM förändras. Det får absolut inte bli sämre! Intressant i sammanhanget är att i Danmark kan man få en 1.6 turbo, 174 hkr, 240 nm... Alltså samma motor, samma vrid men med fler hästar. Allt talar för att det handlar om en programvaruskillnad. Håller på att kolla lite med Pegått Danmark om ifall det är samma motor i grunden. |
Det ÄR samma motor. Motorn sitter ju i 174hk-utförandet i 207RC och ska vad jag förstår endast ha en annan programvara.
Btw: Med tanke på att bilen kostar 338000kr standard i Danmark så tycker jag man kan kräva lite större motor. Haha Xenonljus kostar 22,000kr extra, vilket kap!!! _________________ Volkswagen Golf Variant TSI 160
|
| Till överst på sidan |
|
 |
KennethRC

Registrerad: 07 Aug 2007 Inlägg: 424 Från: Osby (Skaune)
|
Skrivet: Fre Apr 04, 2008 8:56 Ämne: |
|
|
| Kristian skrev: | | Biggles skrev: | Enligt mekaren (eller Teknikern...) så verkade det vara en ny låstyp på 308. Jag hade alltså problem med själva nyckeln och inte med fjärrkontrollen, som frugan lagt beslag på.
Det ÄR samma motor. Motorn sitter ju i 174hk-utförandet i 207RC och ska vad jag förstår endast ha en annan programvara.
Btw: Med tanke på att bilen kostar 338000kr standard i Danmark så tycker jag man kan kräva lite större motor. Haha Xenonljus kostar 22,000kr extra, vilket kap!!!  |
helt sjukt egentligen! Kan tom få en hyfsad BMW 3-serie i Sverige för dom pengarna väl? _________________ Stormar numera omkring i en Opel.
Opel Vectra 2.8t OPC
Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
R.I.P lilla Peugeot 206 RC. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kristian Senior

|
Skrivet: Fre Apr 04, 2008 11:17 Ämne: |
|
|
| KennethRC skrev: | | Kristian skrev: | | Biggles skrev: | Enligt mekaren (eller Teknikern...) så verkade det vara en ny låstyp på 308. Jag hade alltså problem med själva nyckeln och inte med fjärrkontrollen, som frugan lagt beslag på.
Det ÄR samma motor. Motorn sitter ju i 174hk-utförandet i
207RC och ska vad jag förstår endast ha en annan programvara.
Btw: Med tanke på att bilen kostar 338000kr standard i Danmark så tycker jag man kan kräva lite större motor. Haha Xenonljus kostar 22,000kr extra, vilket kap!!!  |
helt sjukt egentligen! Kan tom få en hyfsad BMW 3-serie i Sverige för dom pengarna väl? |
i Sverige ja. men i Danmark kostar en hyfsad 3-serie över en halv miljon standard _________________ Volkswagen Golf Variant TSI 160
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Håkan Svensson
Registrerad: 06 Aug 2005 Inlägg: 328 Från: växjö
|
Skrivet: Fre Apr 04, 2008 12:39 Ämne: |
|
|
om jag inte är helt felinformerad eller fattat fel, så betalar man vägskatt för hela bilens livslängd dirrekt i danmark, vet inte hur länge dom räknar med att bilen ska leva, bl.a därför bilarna är så dyra i danmark. Bilarna i sig är ju billigare än här hemma (eller va iallafall). Gula skyltar betyder något i stil med våran lasbilsreggning och dom kommer runt skatten, därför så många gulskyltade danskbilar.
KAn inte svära på detta men det är så jag fattat det, säkert någon som vet bättre och mer om detta. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
HDi-power
Registrerad: 04 Apr 2008 Inlägg: 1 Från: Svedala
|
Skrivet: Fre Apr 04, 2008 16:34 Ämne: Re: 308... Problem och Trim (allt i ett :-) ) |
|
|
Jag håller med dig Daniel, verkstaden i Trelleborg är helt superb!
/Daniel Möller
| Biggles skrev: | Tjena, här kommer mitt första inlägg i forumet:
Har haft min 308 Turbo P+ i snart 7 veckor (tog en av bilarna de had hemma vid premiären). Har redan haft bilen på verkstaden då jag ett par gånger per vecka inte kunde låsa bilen. Nu har bilen fått ny låsgrunka så förmodligen är problemet löst nu.
Kan tipsa intresserade om att Racimax erbjuder trim till 308 turbo för 4800:-. Boxen måste dock till Märsta för omprogrammering och sen ska bilen ge runt 185 kusar. Tänk på att drivlinegarantin blir värdelös vid denna typ av åtgärder!
I övrigt så är bilen en dröm att köra jfrt med min gamla 307 SW... Betydligt bättre drag, bättre komfort, bättre vägegenskaper och tystare!
Sen är det ju det där med kvaliteten... vi får se hur det utvecklar sig  | |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Peter Igelhammar Crew

|
Skrivet: Fre Apr 04, 2008 17:15 Ämne: Re: 308... Problem och Trim (allt i ett :-) ) |
|
|
| HDi-power skrev: | Jag håller med dig Daniel, verkstaden i Trelleborg är helt superb!
/Daniel Möller
Sen är det ju det där med kvaliteten... vi får se hur det utvecklar sig  |
|
Vi hade en träff där med en lördag. O då mekarna inte hade nått att göra börja de fixa småfel på våra bilar helt gratis
Sedan så jobbar det en tjej där som e assöt, som e försäljare. Marina tror jag hon heter. _________________ Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kristian Senior

|
Skrivet: Lör Apr 05, 2008 13:16 Ämne: Re: 308... Problem och Trim (allt i ett :-) ) |
|
|
| Peter Igelhammar skrev: | | HDi-power skrev: | Jag håller med dig Daniel, verkstaden i Trelleborg är helt superb!
/Daniel Möller
Sen är det ju det där med kvaliteten... vi får se hur det utvecklar sig  |
|
Vi hade en träff där med en lördag. O då mekarna inte hade nått att göra börja de fixa småfel på våra bilar helt gratis
Sedan så jobbar det en tjej där som e assöt, som e försäljare. Marina
tror jag hon heter.  |
Marion heter hon. Här kan du titta på henne
LÄNK _________________ Volkswagen Golf Variant TSI 160
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Biggles
|
Skrivet: Sön Apr 06, 2008 9:35 Ämne: |
|
|
Haha!
Jag bara väntade på att Möller skulle hitta tråden
Man får tänka sig för innan man skriver något här.
Hur som helst så skrev jag vad jag tycker!
Nu fattar jag varför Möller försökt pracka på mig en diesel så länge! HDi Power |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Veiko Crew

Registrerad: 02 Maj 2004 Inlägg: 16647 Från: Hultsfred

|
Skrivet: Sön Apr 06, 2008 10:34 Ämne: Re: 308... Problem och Trim (allt i ett :-) ) |
|
|
| Kristian skrev: |
Marion heter hon. Här kan du titta på henne
LÄNK |
Hon va söt _________________ --------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
306 GTI -97
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Peter Igelhammar Crew

|
Skrivet: Sön Apr 06, 2008 10:49 Ämne: |
|
|
Hon e det. Verkligen astrevlig o seriös med sitt jobb. Hon skulle byta ut sin 307cc mot en 407 coupe vet jag.
Här e en dålig mobilbild som fanns i datorn, där Gargamel här tar emot ett pris.
_________________ Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
|
| Till överst på sidan |
|
 |
KennethRC

Registrerad: 07 Aug 2007 Inlägg: 424 Från: Osby (Skaune)
|
Skrivet: Sön Apr 06, 2008 13:44 Ämne: |
|
|
| Kristian skrev: | | KennethRC skrev: | | Kristian skrev: | | Biggles skrev: | Enligt mekaren (eller Teknikern...) så verkade det vara en ny låstyp på 308. Jag hade alltså problem med själva nyckeln och inte med fjärrkontrollen, som frugan lagt beslag på.
helt sjukt egentligen! Kan tom få en hyfsad BMW 3-serie i Sverige för dom pengarna väl? |
i Sverige ja. men i Danmark kostar en hyfsad 3-serie över en halv miljon standard  |
Var jämnförelsen Sverige - Danmark jag var ute efter. Är det inte bara handla en bil i Sverige då? Är ju EU länder båda, så det kan väl inte bli tull och dyl då? _________________ Stormar numera omkring i en Opel.
Opel Vectra 2.8t OPC
Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
R.I.P lilla Peugeot 206 RC. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
UffeE
Registrerad: 18 Feb 2008 Inlägg: 80 Från: Sundbyberg
|
Skrivet: Ons Aug 27, 2008 22:34 Ämne: |
|
|
Någon som testat att omprogramerat sin 308 via Recimax och kan ge erfarenheter? _________________ 308 1,6 Turbo |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
André V Senior

Registrerad: 28 Feb 2003 Inlägg: 6474 Från: Höör, Skåne

|
Skrivet: Tor Sep 04, 2008 13:44 Ämne: |
|
|
| KennethRC skrev: | | Kristian skrev: | | KennethRC skrev: | | Kristian skrev: | | Biggles skrev: | Enligt mekaren (eller Teknikern...) så verkade det vara en ny låstyp på 308. Jag hade alltså problem med själva nyckeln och inte med fjärrkontrollen, som frugan lagt beslag på.
i Sverige ja. men i Danmark kostar en hyfsad 3-serie över en halv miljon standard  |
Var jämnförelsen Sverige - Danmark jag var ute efter. Är det inte bara handla en bil i Sverige då? Är ju EU länder båda, så det kan väl inte bli tull och dyl då? |
Danskarna får väl betala sin "luxus-skatt" när de väl registrerar sin svenskköpta bil i hemlandet istället. Bilarna är i sig (skatten borträknad) billigare i Danmark. Därför kan det vara lönt som svensk att importera bil därifrån, särskilt dyrare modeller. _________________ André Voss #457 | 205 GTi -90 med svänga-ambitioner
...och till vardags en Toyota Avensis 2.4 Kombi -06
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gargamel

Registrerad: 04 Jun 2005 Inlägg: 4255 Från: Halmstad
|
Skrivet: Tor Sep 04, 2008 14:39 Ämne: |
|
|
| Peter Igelhammar skrev: | Hon e det. Verkligen astrevlig o seriös med sitt jobb. Hon skulle byta ut sin 307cc mot en 407 coupe vet jag.
Här e en dålig mobilbild som fanns i datorn, där Gargamel här tar emot ett pris.
 |
satt o funderade på om de va jag eller inte, kommer inte på vilka kläder de är jag har på mig, inget minne av dem alls!
trevlig tjej i alla fall, skakar gärna tass med henne fler gånger. _________________
[Kör] Audi A4 1.8t
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[projekt] 205mi16
[projekt] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |